Team Lentjes Goud op de World Cup en Europees Kampioen

In 2022 behaalde Team Lentjes een 2de plaats in het World Cup klassement en werden ze voor de 3de keer op rij Europees kampioen in de hoogste klasse van Pylon Racing (F3D). Door de vele nieuwe ontwikkelingen (zie vorig VML verslag) die ze in de winter van 2022-2023 gemaakt hebben, is hun doel om in 2023 nog beter te presteren. De FAI wedstrijdkalender (Euro & World Cups) stond voor 2023 weer goed volgeboekt: 13-14 mei Zweden, 27-28 mei Italië, 17-18 juni Duitsland, 26-27 augustus Engeland en 22-25 November Qatar. Voor het Europa Cup (gemiddelde tijd kwalificatierondes) en World Cup klassement (puntensysteem met kwalificatierondes, finales en snelste tijden) tellen enkel de 3 beste wedstrijden mee. Vader en zoon besloten om niet deel te nemen aan de wedstrijd in Engeland, maar keken vooral uit naar de unieke wedstrijd in Qatar. Na een enorm sterk seizoen, gemiddeld 57.86 sec over 4 wedstrijden, behaalden ze goud op de World Cup en werden bekroond voor de 4de keer op rij met de Europese titel.

1. Swedish Fast Track Competition (Pålsboda)

Zo goed als ieder jaar vindt er in het pittoreske dorpje Pålsboda, ten westen van Stockholm, een Euro/World Cup plaats. Dit vliegveldje, gelegen in ‘the middle of nowhere’, is de thuisbasis voor de tweevoudige wereldkampioen Emil Broberg (25 jaar). De jonge Zweed is al jaren aan de top in de klasse F3D. Dit is vooral toe te wijden aan zijn adembenemende en ongelofelijke precieze vliegstijl. Hij vliegt tegen 330 km/h zo goed als altijd, onafhankelijk van de locatie, wind en omstandigheden, telkens één meter achter de pylonen.

Zo kort achter de pylonen draaien is iets wat zo goed al niemand onder de knie krijgt. Indien men het vliegtuig voor de pylon laat draaien (pylon cut) krijgt men een straftijd van 10% op de gevlogen tijd. Het is dus verstandig om altijd een beetje marge hierop te nemen. Bij ons is die marge ongeveer 4 a 5 meter, wat beschouwd wordt als redelijk goed. Indien Bram korter rond de palen vliegt is de kans op een pylon cut te groot. Als Emil en Bram samen vliegen is het frappant om te zien dat Bram op het rechte stuk sneller is (hogere topsnelheid), maar Emil alles terugwint in de bochten. Nog een troef van Emil is zijn startronde. Hierin haalt hij altijd rond de 8.5 seconden terwijl zo goed als iedereen zijn startronde boven de 9 seconden ligt. Hoe hard we ook trainen (camera’s, drones om te controleren hoe we achter de pylonen vliegen,…), het talent dat Emil heeft is bijna niet te evenaren.

Tijdens de wedstrijd waren de weersomstandigheden perfect voor ons en de motoren, 20°C en er heerste een hoge luchtdruk (1015 hPa). Het was doorheen de volledige wedstrijd erg spannend tussen Emil, Gunnar (Emil’s vader) en Bram. Emil vloog tijden van 56.76, 57.04, 57.20 seconden terwijl Bram 57.67, 57.61, 56.91 seconden op het scorebord neerzette. Ook Gunnar vloog zéér strak met 58.63, 57.40, 57.97 seconden. In de resterende vluchten op zaterdag vlogen we alle 3 pylon cuts en uiteindelijk stond Emil bovenaan. Bram volgde slechts op 0.03 seconden van Emil! Alle piloten werden zaterdagavond uitgenodigd bij Gunnar en Emil thuis, waarvan enkelen, o.a. Bram en Emil gezellig bijpraatte in Broberg’s Jacuzzi. De zondagochtend was Emil onverslaanbaar, 57.99 en 56.73 terwijl Bram volgde met een 58.48 en 58.56. In de finale mocht Emil als eerste vertrekken, Bram als tweede en Gunnar als derde. Bram kwam iedere ronde iets dichter bij Emil en om te winnen moest Emil dus nog korter gaan vliegen. In ronde 7 ging het bij Emil mis en maakte hij een pylon cut, een uitgelezen kans voor Bram om de finale te winnen want Gunnar lag een stuk achter Bram. Door het enorme hoge toerental (33500 RPM) van Emil’s en Gunnar’s motor (andere filosofie qua setup) konden we niet horen dat onze motor (31500 RPM) aan het inzakken was en het vliegtuig vertraagde. We anticipeerde hier niet op en vlogen in ronde 9 een pylon cut. Hierdoor won uiteindelijk Gunnar de finale! De finale is terug te vinden op het YouTube kanaal van Team Lentjes getiteld ‘F3D Pylon Racing World Cup Pålsboda – Intense Final!’.

2. Pylon Racing World Cup Italy (Pisa)

Ook dit jaar vond er een Euro/World Cup plaats in Pisa, een grote wedstrijd met vooral veel deelnemers in de klasse F3T, een eenvoudigere variant van F3D. In Zweden vlogen we nog met onze conventionele zelfgemaakte propeller BL1 van 170mm diameter, ontworpen in de winter van 2021-2022. De nieuwe ontwikkelingen van de winter 2022-2023 (zie vorig VML verslag) benadrukt het ontwerp van de revolutionaire WL3 propeller. Deze propeller heeft een zéér korte diameter van 160mm en een enorm breed blad, wat tot heden nog nooit in deze klasse werd toegepast. De filosofie van dit ‘out-of-the-box’ concept is uitgelegd in het vorige VML verslag. In Pisa konden we voor de eerste keer met deze nieuwe propellers vliegen. Op de oefendag kregen we van veel piloten vreemde blikken en vragen over dit type propeller. Vele waren sceptisch, maar in de eerste vlucht op zaterdag bewees de WL3 zich al meteen, een 57.69. Enkel de Italiaan Carlo Perella was sneller met een 57.11, maar wij hadden nog marge. De vlucht daarop vloog Bram 55.39 terwijl de zenuwen bij Carlo toenamen. De Italiaan vloog twee pylon cuts en behaalde als gevolg een straftijd van 200 seconden. Bram vloog daarna nog enkele goede tijden waaronder 60.01, 58.58 en 57.82 seconden. Carlo Perella behaalde nogmaals een 200 en kon dus niet meer op het podium terechtkomen. 

In de finale moest Bram het opnemen tegen de Italiaan Luca Grossi en Amerikaan Danny Coe. Zij vlogen gemiddeld rond de 60 seconden, terwijl wij voor de eerste keer ooit onder de 58 seconden gemiddeld vlogen (57.90)! In het begin van de finale verliep alles feilloos. Luca Grossi had een pylon cut gevlogen en Bram was op weg om in de 8ste ronde Danny Coe te dubbelen. Bram ging ruimer vliegen, omdat de buit zo goed als binnen was en we zeker geen risico wilden nemen om een pylon cut te vliegen. Tijdens het dubbelen werd uit het niets bij de basispylonen een pylon cut voor Bram aangerekend, terwijl duidelijk de Amerikaan korter rond de palen vloog. Wij waren redelijk gechoqueerd en vroegen aan de wedstrijdleiding en de jury of ze de kisten hadden omgewisseld, maar dit wilden ze echter niet toegeven. Uiteindelijk werden we in de finale 2de en won Danny Coe, maar op de GoPro camerabeelden van Bram was duidelijk te zien dat Danny een pylon cut vloog! Zelfs onze vriend Danny voelde zich er een beetje slecht bij en vroeg aan Bram om hem te callen in de finale van de klasse F3T, waar hij tevens ook aan deel nam. Het voelde aan of Danny en Bram al jaren op elkaar waren ingespeeld. Danny vloog zijn persoonlijk record in F3T van 58.36 seconden (bijzonder snel in F3T) en won uiteindelijk de F3T-finale! Deze finale is terug te vinden op het YouTube kanaal van Team Lentjes getiteld ‘F3T/Q40 Pylon Racing World Cup Pisa – Calling for Danny Coe in the final!’.

3. Europa Cup Pylon City Germany (Rothenburg)

Rothenburg, een stadje gelegen tegen de Poolse grens waar één keer per jaar wordt geracet. Vele piloten van midden Europa reizen hiernaartoe om aan alle officiële FAI Pylon Racing klassen te wedijveren. Door het succes van onze WL3 propeller in Pisa hoopten we natuurlijk dat deze ook goed zou renderen in Rothenburg, aangezien de weersomstandigheden heel anders waren. Het was ongeveer 8°C warmer dan in Pisa, en er heerste een veel lagere luchtdruk (994hPa i.p.v. 1017hPa). Het is ook lastig om in te schatten hoe deze nieuwe propellers renderen op de grond wat heel cruciaal is om te kunnen vertrekken. Gelukkig ondervonden we niet al te grote problemen en konden op de wedstrijd een erg snelle gemiddelde tijd van 57.92 seconden vliegen. Er werd behoorlijk hard geracet in Rothenburg, de top 5 vloog gemiddeld onder de 59 seconden! 

Om in de finale te geraken moet er eerst een halve finale aan vooraf gaan. Hierin krijgt de top 6 tweemaal de kans om zo snel mogelijk te vliegen. De top 3 met de snelste tijd mag dan strijden in de finale voor het goud. Aangezien in de kwalificatie rondes de concurrentie erg snel kon zijn: 56.55 van Achim Kaiser (GER), een 57.26 van Tomas Andrlik (CZE) en een 57.64 van Roman Pojer, moesten we toch wat meer risico nemen om niet buiten de top 3 te vallen. Alles in deze eerste halve finale vlucht zat perfect! We vlogen een 54.95, wat maar 0.05 seconden trager is dan ons persoonlijk record (54.90), gevlogen vorig jaar in Pålsboda. Dit was ruim voldoende om in de finale te geraken. Ook in de finale waren we erg sterk, een 56.86 gevolgd door een 58.19 van de Frantisek Kokoul (SWI) en een 65.57 (59.61 met pylon cut) van de Tomas Andrlik (CZE).

De supersnelle vlucht in de halve finale kan terug gevonden worden op het YouTube kanaal van Team Lentjes getiteld ‘F3D Pylon Racing World Cup Rothenburg – Superfast flight!’.

4. Qatar International Pylon Race Meet (Doha)

Al vele jaren zijn er op de Euro/World Cup wedstrijden enkele goed geluimde Qatarezen aanwezig. We kennen Sjeik Abdullah Al-Thani en zijn compagnie al van de ‘Jos Cappuyns Cup’, een F3R/Q500 wedstrijd die werd gehouden voor het eerst in 2006 op onze thuisbasis, de modelvliegclub TMV (Tongeren). Enkele jaren geleden gaven de Qatarezen al eens aan om een pylon racing wedstrijd in Qatar te houden, maar jammer genoeg kwam het er nooit van. Eindelijk stond er in november 2023 een wedstrijd gepland voor de 4 officiële FAI klassen van het pylon racen. Dit evenement zou plaatsvinden in het Qatar R/C Sport Center, gelegen ten noorden van de hoofdstad Doha. Er was een grote prijzenpot te verdienen in de elke categorie: 5000 euro voor de winnaar, 3000 euro voor de 2de plaats en 2000 euro voor de 3de plaats. Dit trok natuurlijk veel inschrijvingen aan van over de hele wereld. Het fijne was ook dat dit evenement buiten het normale vliegseizoen lag (november), aangezien het in de zomer veel te heet is in Qatar. 

Eenmaal aangekomen in het Qatar R/C Sports Center, gelegen in het midden van de woestijn, konden we onze ogen niet geloven. Een afgezet complex van enkele vierkante kilometers met een 830 op 50 meter brede asfalt piste. Er stonden ook tientallen mini hangars die men kon huren om vliegtuigen te stockeren. Eveneens was er ook een modelbouwwinkel. Er is een ‘Master Plan’ gemaakt om het Qatar R/C Sports Center nog verder uit te breiden, geschikt voor alle mogelijke vormen van modelbouw.

De wedstrijd op zich was boven iedereen zijn verwachtingen zéér goed georganiseerd. Er waren wel honderd vlaggen met het logo van het evenement, een perfect werkend lampen/tijd systeem, een afgezette ruimte voor de piloten, een tribune, een VIP ruimte voor de sjeiks en hooggeplaatsten, 3 cameraploegen, een livestream met Arabisch commentaar dat op enorme grote verschillende billboard schermen werd gepresenteerd, golfkarretjes om de piloten en helpers te vervoeren en diverse drink en eetgelegenheden. 

Op deze wedstrijd zijn er 8 kwalificatievluchten in de 4 klassen (F3D/E/T/R) en hiervoor zijn er in totaal 3 dagen ingepland. In onze eerste vlucht ging het jammer genoeg mis. Na 5 rondes viel de motor stil als gevolg van een gebroken drijfstang. Hierdoor was de motor ‘total loss’ en moesten we opteren voor onze 2de beste motor, waar we achter elkaar zéér consistente tijden neerzette van 58.76, 57.11, 58.46, 57.83, 58.03 en 57.43 seconden. Door deze enorm goede tijden waren we geselecteerd voor de finale en konden we het ons permitteren om de laatste kwalificatievlucht te vliegen met een ander vliegtuig, motor en propeller. Wonderbaarlijk draaide deze setup nog beter en vloog Bram de snelste tijd van de wedstrijd, een 56.72! Een van deze snelle vluchten staat op het YouTube kanaal van Team Lentjes getiteld ‘F3D Pylon Racing World Cup Qatar – A Unique Experience!’ en een impressie van de wedstrijd staat hierop ook geüpload getiteld ‘Impressions of the Qatar International Pylon Race Meet 2023’.

In de finale mocht Bram het opnemen tegen de wereldkampioen van 2009 Robbert van den Bosch (NED) en Roman Pojer (CZE). Robbert vertrok op de eerste startrij en in de 2de ronde kon Bram de Nederlander al inhalen. We vlogen zij aan zij, maar vlogen beide in de 2de ronde een pylon cut. Aangezien het vliegtuig in de 2de ronde nog niet op topsnelheid was, maakte vader Wim een timingsfout waardoor we 1 meter voor de top pylon draaide. Toen Bram en Robbert in de 3de naar de toppylon vlogen, moest Bram uitwijken voor Robbert om een mid-air te voorkomen. Hierdoor miste hij opnieuw een pylon cut en waren we uitgeschakeld. Uiteindelijk won de Tsjech Roman Pojer de finale, die op zijn gemak achter ons 2 aanvloog met een tijd van 62.28 seconden. Volgens de toeschouwers in de volle tribune bleek deze finale wel een spektakelstuk te zijn want Robbert was op weg om Roman te dubbelen. De Nederlander hoopte om sneller dan 56.61 te vliegen, aangezien met 1 extra pylon cut dit onder de 62.28 zou uitkomen, maar hij haalde het net niet. We waren na deze finale erg teleurgesteld in onszelf. De volledige wedstrijd presteerde we op erg hoog niveau, maar verknalde het jammer genoeg in de finale. Toch mogen we enorm trots zijn op ons resultaat, 57.60 seconden gemiddeld over 8 vluchten is het beste wat we ooit hebben gepresteerd. De prijsuitreiking nadien is iets wat ons altijd zal bijblijven, aangezien we een unieke beker ontvingen van de Minister van sport en jeugd van Qatar (Salah bin Ghanim Al Ali).

5. Nieuwe ontwikkelingen voor 2024

Dankzij de goede resultaten op de Europese wedstrijden (Pålsboda, Pisa en Rothenburg) in 2023 werden we voor de 4de keer op rij uitgeroepen tot Europees kampioen. In het World Cup klassement behaalde we 601 punten, wat meer dan genoeg was om ook de World Cup te winnen. Hiervoor zal ons een gouden FAI medaille worden toegekend, een unicum in onze prijzenkast!

Op het einde van elk vliegseizoen stellen wij ons telkens de vraag: “Wat kunnen we binnen een bepaalde tijd nog ontwikkelen om sneller te gaan?”. Hierbij enkele ideeën waar we in de winter van 2023-2024 aan gaan werken:

  • Propellers: In Bram zijn recente propellerberekeningen blijkt een dunner propellerblad iets efficiënter te zijn, maar natuurlijk is er dan meer kans op een breuk. Ook gaan we experimenteren met andere superkritische tipprofielen om de shockgolven op het propellerblad nog verder te reduceren.
  • Wielkapjes: Om aerodynamisch het vliegtuig te verbeteren, gaan we slankere en lichtere wielkapjes ontwerpen, zowel om op te stijgen als te landen op asfalt en gras. Vooral de gewichtswinst is hier voor ons erg belangrijk.
  • Pylon Timer: Een live overzicht van de rondetijden zal ons helpen om tijdens vlucht te anticiperen op de afgelegde afstand per ronde, afhankelijk van de windrichting.
  • Resonantiepijpen: Ondanks onze standaard Mees pijp (Australië) erg rendabel en consistent is, gaan we ook experimenteren met een aluminium Italiaanse en zelf ontworpen stalen resonantiepijp.
  • RC naaldafstelling: Het is ongelofelijk moeilijk om elke vlucht opnieuw de motor optimaal op de grond af te stellen. Daarom zijn we aan het bekijken om tijdens de vlucht de motorregeling met een servo te finetunen om zo altijd topvermogen te behalen.

Meer informatie omtrent Pylon Racing en de evolutie van Team Lentjes door de jaren heen kan terug worden gevonden in het F3D-booklet dat geüpload staat op de website www.belairmodels.be. Graag willen we de modelvliegclubs TMV en PMF bedanken en tevens ook de BML en VML, voor alle steun tijdens de afgelopen jaren.