Team Lentjes klaar voor het WK!

De wereldkampioenschappen F3D Pylon Racing,  de allersnelste categorie van het modelvliegen, zullen plaats vinden in Muncie (USA) van 8 tot 14 Juli. Hierin zal Team Lentjes, de Europese kampioen van 2021, deelnemen en proberen hun droom te verwezenlijken. Wereldkampioen worden! Om zich hiervoor volledig klaar te stomen namen ze dit jaar deel aan twee Europese kampioenschappen, waarin ze telkens zilver behaalde.

Team Lentjes (vader Wim en zoon Bram) zijn al hun hele leven actief bezig met Pylon Racing. Na de vele successen uit het verleden zoals bijvoorbeeld een 4de plaats op het WK in 2019 willen ze dit jaar alles op alles  zetten om 1 x wereldkampioen te worden. Uit alle trainingsvluchten met bijbehorende data-analyses van de afgelopen jaren, wisten ze dat het vrijwel onmogelijk zou zijn om met de huidige setup wereldkampioen te worden.  Na vele analyses, brainstorming en denkwerk hebben we vastgesteld dat de propeller nog verbeterd kon worden.  Daarom hebben wij afgelopen winter een nieuw project gestart.

De zelfontworpen nieuwe propeller

Uit de grote hoeveelheid  data die we de afgelopen jaren hebben verzameld, kennen we de karakteristieken van al onze beschikbare propellers. Sommige propellers zorgen ervoor dat het vliegtuig erg goed versnelt terwijl andere propellers net voor een hoge topsnelheid zorgen. Samen met Robbert van den Bosch (wereldkampioen 2009) zijn we gestart met het ontwerpen van een propeller in SolidWorks (3D CAD tekenprogramma). We hebben gekozen om speciale superkritische profielen richting de tip te gebruiken en dit in combinatie met een naar achter gebogen voorlijst om het kritisch mach getal te reduceren. Ook is er veel aandacht besteed aan het spoedverloop, breedte van het propellerblad, procentuele dikte, etc. Uiteindelijk is van deze ontworpen propeller een mal in SolidWorks getekend en daarna CNC gefreesd uit een aluminium blok. Na veel experimenteren met diverse soorten carbon, epoxy, vulling en temperaturen zijn we erin geslaagd via vacuümtechniek, onze eerste zelfgemaakte propellers te fabriceren.

De eerste testen werden uitgevoerd en de resultaten waren zeer belovend. Aangezien deze propeller beter rendeert op een lager toerental moesten we onze motor-resonantiepijp combinatie aanpassen,  om zo op zoek te gaan naar het topvermogen. Uit de verzamelde data zien we dat deze nieuwe ontwikkelde propeller het vliegtuig beter laat versnellen en een hogere topsnelheid bereikt  van zeker 10km/h.  In theorie zou dit betekenen dat we gemiddeld 1,5 seconde sneller kunnen vliegen.

International Pisa Grand Prix (23-24 april)

Het eerste EK van dit jaar vond plaats in de Italiaanse stad, Pisa. De trainingsvluchten op vrijdag verliepen tussen de regenbuien door redelijk goed. De gemiddelde snelheid in deze vochtige omstandigheden lagen relatief vrij hoog, namelijk 325 km/h. Op zaterdag vlogen we gemiddeld rond de 58,5 seconden. Toch waren we niet helemaal tevreden aangezien geen enkele vlucht perfect verliep. De kleine foutjes zorgde ervoor dat we de nieuwe propeller niet optimaal konden gebruiken. We vertrokken éémaal te laat, Bram maakte een stuurfoutje en er werd een pylon cut gejureerd (+10%). Zaterdagavond strandde we op een 2de plaats, achter de bloedsnelle Italiaan Carlo Perella (Europees kampioen 2011-2013) en voor de Tsjech Tomas Andrlik (3de WK 2015). Door het slechte weer werd de wedstrijd op zondag gecanceld en werden we bekroond met de 2de plaats op het eerste EK van 2022.

 

 

 

Swedish Fast Track Challenge (6-8 mei)

Precies twee weken later zakte we af naar de stad Pålsboda, gelegen ten westen van Stockholm voor het 2de EK van dit seizoen. Op vrijdag werden zoals gewoonlijk de eerste oefenvluchten gevlogen. Het was droog weer, niet te warm en een hoge luchtdruk, optimaal voor onze motoren. Weer zagen we goede resultaten met onze nieuwe propeller en zo waren we optimaal voorbereid voor deze wedstrijd.

De eerste wedstrijdvlucht op zaterdag liep volledig mis. Bij het opstijgen raakte de propeller het gras,  de motor viel stil en Bram moest noodgedwongen een buitenlanding maken. Bij het ophalen van het vliegtuig bleek dat Bram in een lager gelegen beek was geland. De besturing en datalogger  was volledig nat geworden en dus konden we met dit toestel niet meer vliegen. De tweede, derde en vierde vlucht verliepen goed met gemiddelde tijden rond van 58 seconden. Door de constant veranderende weersomstandigheden was het erg lastig om een goede naaldafstelling te vinden. Zo stond de motor in de vijfde vlucht te scherp en na enkele rondes viel deze door oververhitting stil. Ook hier, net zoals in de eerste vlucht, werd een straftijd van 200 seconden genoteerd en we eindigde achteraan in het klassement. Op zondag zouden drie vluchten gevlogen worden en ons doel was om in de top 6 te eindigen om zo alsnog in de halve finales te geraken.

Op zondag, tijdens de drie vluchten werden er geen risico’s genomen en vlogen we safe rond de 59 seconden. Op die manier strandde we in de top 6. Eindelijk het moment om onze nieuwe propeller te testen in de halve finale. Dit lukte, want Bram vloog een nieuw persoonlijk record van 56.44 seconden! De Zweden Emil Broberg (2de WK 2015 en 2019) en Thomas Eriksson (3de WK 2017), vlogen wereldtijden rond de 55 seconden. Zo mochten we als 3de naar de finale en zagen we uit de data-analyse dat er nog een klein beetje marge was om korter rond de pylonen te vliegen en onze tijd te verscherpen.

De finale brak aan en we wisten dat er nu risico’s mochten genomen worden om beide supersnelle Zweden te verslaan. Onze motor liep als een kogel! Uit het niets draaide deze 400 toeren meer dan  normaal en behaalde het vliegtuig een gemiddelde snelheid van 343km/h (snelste ooit gemeten in onze database). Bram vloog perfect in het spoor van Emil en wist hem bij te houden, een hele kunst! Na de 10 rondes verscheen er op het scorebord een tijd van 54,90 seconden voor Team Lentjes, een nieuw persoonlijk en Belgisch record! Dit is 0,37 seconden sneller dan het wereldrecord gevlogen door de Amerikaan Randy Bridge in 2019 op het WK.  Zo een record kan enkel en alleen opnieuw verbroken worden tijdens een WK.  Vader en zoon waren in extase, desondanks Emil de finale had gewonnen met een wereldtijd van 54,55 seconden. Deze finale werd ook vastgelegd door de GoPro camera op Bram zijn helm, zie onderstaand filmpje:

We kijken heel positief terug naar de afgelopen twee EK’s. We weten nu dat in diverse weersomstandigheden onze eigen zelfontworpen propeller veel potentieel heeft. Met deze nieuwe ervaringen en propeller gaan we ons uiterste best doen om deze zomer zeker 1 x in ons leven wereldkampioen te worden!

Dit bericht is geplaatst in Pylon. Bookmark de permalink.