Wereldkampioenschap FAI pylon racing F3D/F5D Maryborough Queensland Australië Verslag

In 2017 behaalde de 17-jarige Bram Lentjes een zilveren medaille op het wereldkampioenschap pylon racing F3D in Zweden bij de junioren. Het jaar nadien selecteerde hij zich om als afgevaardigde vóór België het wereldkampioenschap in Australië (Queensland) te gaan vliegen. De voorbereidingen waren beloftevol aangezien hij in 2019 reeds 2x goud behaalde. 1x in Italië en 1x in Zweden.

Pitts Special in actie tijdens de openingsceremonie.

Wim en Bram Lentjes.

1. Strategie

In deze FAI klasse wordt vrij weinig gebruik gemaakt van data-analyse. Team Lentjes vindt het heel belangrijk om de data te loggen om verder te kunnen analyseren. De belangrijkste parameters die worden gemeten zijn de snelheid van het vliegtuig en het toerental van de motor, d.m.v. de Unilog 2 van SM Modellbau. Met deze gegevens kunnen we via wiskundige technieken de versnelling, topsnelheid, afgelegde afstand en vele andere belangrijke parameters uitrekenen.
In de loop der jaren hebben we heel veel data verzameld. Deze wordt gebruikt voor de keuze van de motoren, resonantie-uitlaten, propellers en andere afstellingen van de motor zoals kopvolume en uitlaattiming. Dit is bepalend bij het maken van de juiste keuze afhankelijk van het weertype tijdens de wedstrijd.
Tijdens de trainingen werden GoPro camera’s in combinatie met een drone gebruikt om de optimale vlieglijn te analyseren. Dit alles om zo snel mogelijk rond de pylonen van het driehoekig parcour te vliegen. Er werd veel aandacht besteed aan de tijd van de eerste ronde, aangezien het vliegtuig moet versnellen van 0 tot 330 km/h.
We hebben ervoor gekozen om in Australië 2 trainingsdagen in te plannen, 1 week vóór de WK begon. Voor elke trainingsdag zouden 6 vluchten met verschillende vliegtuigen en motoren getest worden. Aangezien de weersomstandigheden toch verschillend zijn vergeleken met Europa hebben we de eerste dag moeten zoeken naar een optimale afstelling. De 2de trainingsdag ging zoals gepland.
Met de videobeelden en datagegevens van deze 2 dagen, konden we bepalen welke afstelling optimaal zou zijn om het WK te starten.

De motor wordt nog eens grondig gepoetst.

2. De concurrentie

Uit 12 verschillende landen werden 32 piloten afgevaardigd om te strijden voor de wereldtitel. Team Lentjes (vader en zoon) had als doel om zich bij in de top 10 te plaatsen, maar dit zou zeker niet gemakkelijk verlopen. De Australiërs waren de grootste concurrenten, zij speelden immers een thuiswedstrijd.
Op de officiële trainingen, waar de tijden werden gemeten scoorde Bram op niveau, maar de concurrentie was toch nog sneller dan verwacht. Het zou een spannende wedstrijd worden.

3. De wedstrijd

Het wereldkampioenschap duurde 4 dagen. De eerste dag werden er 3 vluchten gevlogen en de volgende dagen 4. De eerste 2 dagen verliepen voor Bram behoorlijk goed met tijden tussen de 57 en 59 seconden. Wegens technische problemen scoorde de concurrentie onverwacht wat minder. Op het einde van de 2de dag stond Team Lentjes bij de top. Vanaf dag 3 speelden iedereen weer mee en werden er door de andere piloten ook steeds betere tijden gevlogen. Bram presteerde stabiel en bleef zijn gemiddelde van 58 seconden behalen.

Naarmate de vluchten vorderden werkte de concurrentie zich naar boven in het klassement en vlogen nog scherpere tijden dan Bram. Op het einde van dag 3 zakte Bram in het klassement en het was duidelijk dat de laatste dag beslissend zou zijn.

De start van een heat.

De eerste vlucht van de 4de dag behaalde Bram een wereldtijd van 55,79 sec, maar helaas werd een pylon cut gejureerd, dat resulteerde in een straftijd van 61,37 sec. Anders had er zeker een podiumplaats ingezeten.
Na de voorlaatste vlucht stond Bram op de 7de plaats, een bronzen medaille was niet meer haalbaar. Er zat echter nog een kleine kans in om de 4de plaats in de wacht te slepen. Hiervoor moest hij sneller dan 57,89 seconden vliegen. Konden we deze supertijd behalen? Het was alles of niets!

Bram met zijn vliegtuig de Ultima/3

4. Het eindresultaat

In deze vlucht moest de Tongenaar tegen de Tsjech Jiří Novotný (wereldkampioen 2017) en de snelste Japanner Bobo Sato strijden. Bram moest als laatste vertrekken en door de gunstige weersomstandigheden, zijn snelle motor en zijn focus wist hij na de eerste ronde de andere piloten in te halen. Dit was beslissend om de andere 9 rondes optimaal te benutten om onder de 57,89 seconden uit te komen. Na een feilloze vlucht stond er op het scorebord een tijd van 57,66 sec.
YES, WE MADE IT!
De eindrangschikking was als volgt:
1ste plaats Christopher Callow (Australië), 6-voudig wereldkampioen.
2de plaats Emil Broberg (Zweden), 2x junior wereldkampioen, 2de plaats WK 2015 en Europees kampioen 2016.
3de plaats Robbert van den Bosch (Nederland) wereldkampioen 2009 en 11-voudig Europees kampioen.
4de plaats Bram Lentjes (België), Junior wereldrecord houder (56,91 seconden) en 2de plaats wereldkampioenschap junioren 2017

De wereldkampioen Christopher Callow.

3de plaats Robbert van den Bosch.

4de plaats Bram Lentjes en 2de plaats Emil Broberg.

Tijdens de laatste dag werd er door de Amerikaan Randy Bridge een nieuw wereldrecord gevlogen. Dit record stond sinds 2015 al op zijn naam en hij werd reeds wereldkampioen in 2007 en 2015. Op dit WK behaalde hij een 8ste plaats. Het nieuwe wereldrecord bedraagt 55,27s.

Nieuw wereldrecord gevlogen door Randy Bridge

Meer informatie over de resultaten is terug te vinden op: http://maaq.org/2019%pylon%20world%20champs/F3D.htm

Hierbij wil Team Lentjes de BML, VML, TMV en PMF bedanken voor alle steun en kijken wij zeer tevreden terug op dit spannende wereldkampioenschap 2019.

Vader en zoon Lentjes