Pylon

Anno 2017

Momenteel hebben we 3 piloten die actief zijn in het FAI F3D circuit: Bram Lentjes, Winibald Croux en Stefan Raeven. Afgelopen jaar hebben ze mogen deelnemen aan het Wereldkampioenschap in Zweden. Het verslag van deze zeer vruchtbare deelname kan je hier lezen: het verslag! 

Waar het allemaal om draait……

Wat gebeurt er?
      Modelvliegtuigen gaan RACEN……
      Snelheden boven de 300 kilometer per uur ….
      Met motoren die meer dan 30.000 toeren per minuut draaien
      Hun piloten hebben bliksemsnelle reacties…..
      Of kapotte vliegtuigen
De piloten genieten….
      De opwinding van het vliegen….
      De spanning van de competitie….
      De voldoening van prachtig handwerk….
Soms zijn ze triest….
      Het drama van een crash….
      Als gevolg van een botsing in de lucht….
      Of als gevolg van een verkeerd stickbeweging….
      En soms….
      Komen ze té kort bij de grond….
      Enkele centimeters lager dan het terrein….
      En niemand weet waarom….
Daar tussen de pylonen staan de piloten….
      Ze hebben zenders met lange antennes….
      Hun handen trillen….
      Hun kelen zijn dichtgeknepen….
      Hun knieën als rubber …..
Rond de piloten draaien de callers….
      Zij vertellen de piloten wanneer ze moeten draaien….
      Of ze voor liggen of moeten voorbijsteken….
      Ze troosten de piloten bij een verloren wedstrijd….
      Rapen de brokken op bij een crash….
      Worden niet bekeken wanneer ze winnen….
      Maar krijgen alle schuld wanneer ze verliezen….
Aan de startlijn staan de race-officiëlen….
      Tellen af en geven startseinen….
      Tellen ronden en nemen tijden op….
      Controleren de genomen pylonen en houden de wedstrijd eerlijk….
      Ze worden praktisch niet opgemerkt zolang er niets misloopt….
      Alle hard werkend, allen onmisbaar….
Wie bestuurt het vliegtuig?
      De hersencellen verbonden met de zenuwen….
      De zenuwen verbonden met de duimspieren….
      De duimen verbonden met de sticks van de zender…..
      De zender dirigeert de ontvanger, daarboven in het vliegtuig….
      De ontvanger bestuurt kleine motoren, servo’s genoemd….
      De servo’s bedienen de roeren….
      Het hoogteroer voor omhoog en omlaag….
      Het richtingsroer en rolroeren voor links en rechts, meestal links…..
En wanneer dit alles werkt….
      Vliegt de kleine vogel…
      Net zoals de groten!!!!
 
Een stukje geschiedenis

Voor de modelbouwwereld is en blijft TMV verbonden met Pylon, en niet zonder reden. Al in de jaren ’50 vloog men snelheidswedstrijden (o.a. F2A), en behaalde men vele overwinningen met zelf ontworpen toestellen. Jos Cappuyns en Willy Polspoel vormden een geducht team, dat vele overwinningen binnenhaalde. De fakkel werd na deze periode met veel succes overgenomen door de tweede generatie Cappuyns, aangevuld met vele andere piloten. Men reisde met een groep piloten heel de wereld af om deel te nemen aan Europese competities, en zelfs wereldkampioenschappen. . Zo reisde men o.a. naar de USA (WK ’71), Zwitserland (’79), Melbourne (’87), Milaan (’’82, ’83, ‘90,), Nordrein (’90), Wittlich (’91) Oostenrijk (’93), enz.

Team Belgium prijsuitreiking 1980
 
 
 
 
 
 
 

Toch bleven de FAI disciplines een hoogtechnologisch gebeuren dat veel kunde, geld en vaardigheid vergde. Om meer piloten de kans te geven om deel te nemen aan de pylon races, kwam men op de proppen met Club-20 ( 1978) en met Quicky-500 (1984). Ook hier was er een Europese competitie die bij de Tongerse Modelvleugels georganiseerd werd onder de naam Euro-cup Ambiorix. Deze cup werd voor de eerste keer gevlogen in 1979 met Cl-20 toestellen. Deze formules werden een groot succes, met deelname van piloten uit verschillende landen.

deelnemers 1980

Gedurende een aantal jaren werd het stil rond de pylon disciplines. Toch waren er enkele enthousiaste piloten die deze disciplines trouw bleven en TMV bleef de jaarlijkse pylon wedstrijden organiseren. Emiel Verjans, Kevin Daniels, Wim Lentjes, Henri Honrion, Patrick Rossilion, Johnny Whattion en Ghislain Beerden hielden zo deze disciplines in leven. Ook bij de verjonging die de club de laatste jaren doormaakte bleef de instap in Pylon racen moeilijk (technisch én financieel). Daarom werd er in 2006 een sportklasse van de Q-500 in leven geroepen. Dit is een klasse binnen de Q-500 waarbij de reglementering de deur opent voor deelname met een goedkoop, technisch eenvoudig toestel. De bedoeling was om beginnende piloten, en piloten die recreatief toch aan competities wilden deelnemen, de kans te geven om met redelijke investeringen toch wedstrijden te vliegen. Dit was een goede zet want we sloten het jaar 2006 af met 22 deelnemende piloten aan de Q-500 competitie ( A en B klasse samen). Veel nieuwe piloten krijgen in de B-klasse de kans om kennis te maken met Pylon en om gebeten te worden door deze microbe. En dan zie je dat het bloed kruipt waar het niet gaan kan. De derde generatie Cappuyns ( Thibaut Cappuyns en Arno Horion) lieten zien dat ze in staat waren om mee te vliegen op hoog niveau, zonder de andere jonge piloten (o.a. Bram Lentjes ) te vergeten. Gelukkig is de club groot genoeg zodat er nog voldoende helpers kunnen gevonden worden om de wedstrijden te jureren en veilig te laten verlopen.

patrick en ivan helpers aan het werk